Niet regimentsgebonden marsen

NATO mars

Componist: A.C. van Leeuwen - onderkapelmeester Koninklijke Militaire Kapel van het Garderegiment Grenadiers en Jagers

Titel: N.A.T.O.-Mars

Geschreven in 1955.


Joint Force Command March

Componist: Hans van der Heiden

Titel: Joint Force Command March


Mars van het OOCL

Componist: Geert Flik

Mars van het Ondersteuningscommando Land


D.I.C.O. - mars

Het Defensie Interservice Commando is tegenwoordig het Defensie Ondersteuningscommando (DOSCO) en levert ondersteunende taken en diensten aan de hele krijgsmacht. 

Componist: Ton van Grevenbroek

Titel: Ondersteunen is onze missie

Mars van het Defensie Interservice Commando


De 4e Brigade

Componist: H. Koster

Titel: De 4e Brigade Marsch

Opgedragen aan den Brigade Commandant Kolonel W.H. van Terwisga.


5e Infanterie Brigade

Componist: G. Bikkers

Titel: De 5e Infanterie Brigade Marsch


Reünisten mars

Componist: P.A. Stenz - kapelmeester stafmuziek 6e Regiment Infanterie Breda, nu Regiment Limburgse Jagers

Titel: Réunion

Geschreven in 1903.

Het dient vaak als eerbetoon aan veteranen, oud-militairen of reünisten,


Leve de stafmuziek!

Componist: Louis Davids (1883-1939)

Titel: Leve de stafmuziek! Militaire Marsch

Tekst:

1. Zodra de zomer komt in 't land,

Het zonnetje weer verschijnt,

En koude en sneeuw verdwijnt,

Neemt pret en jool de overhand.

Je voelt je weer frank en vrij,

Gezond en blij!D

Je springt vol pret,

Vroeg uit je bed.

Vlug in de rij,

Want straks komt de muziek voorbij!

Hoort de trommels slaan,

dat pakt ieder aan.

Alles loopt twee aan twee, 

met de soldaatjes mee!

 

Refrein (2x) 

Leve de stafmuziek! 

Die klinkt zo magnifiek,

Flink maar gemarcheerd,

en mee gedefileerd.

Hoera de muziek electriseert! 

 

2. De schooljeugd is van vreugde vol,

De bakker, de boterboer

Marcheren naast den tamboer!

De dienstmeisjes zijn stapeldol,

Die laten den bezem staan,

Om mee te gaan.

Na 'n korte poos,

komt uit de soos,

een jong studentje,

Met z'n vriend, een leuke vent.

's Nachts gestudeerd,

Gefilosofeerd,

Zo zwaaien ze met z'n twee,

En brullen luidkeels mee:

Refrein.

 

3. De bakker zoent zijn keukenmeid,

Die gilt: "Jan, houd je fatsoen, 

Straks gaan ze de Cake-Walk doen."

De slager schreeuwt: "Wat 'n narigheid, 

Jouw lelijke meelhuzaar,

'k Trap je in elkaar!"

De slagersvrouw

gat aan den sjouw

En kiest, niet slecht,

Een krommen kleerenmakersknecht!

Hij gaat aan den rol

Met zijn krentebol,

En telksen roept ie fiks:

Daar gaat ie weer voor niks!

Refrein. 


MILVA Mars

Componist: J.A. Reijnhoudt (1913-1995)

Titel: MILVA-mars

De MILVA (Militaire Vrouwenafdeling) werd op 30 oktober 1951 opgericht bij Koninklijk Besluit, waarbij het Vrouwen Hulpkorps (VHK) en het Nederlands Verpleegsterskorps der Landmacht (NVKL) werden opgeheven. Het personeel van deze korpsen kon per 1 juli 1952 overstappen naar de MILVA. Het doel van de MILVA was om vrouwen een actieve rol te geven binnen de krijgsmacht, aanvankelijk in ondersteunende functies zoals administratie, communicatie en logistiek. Na de oprichting groeide de MILVA uit tot een belangrijk onderdeel van de krijgsmacht, waar vrouwen bijdroegen aan nationale en internationale operaties. Hiermee werd de rol van vrouwen binnen de Nederlandse krijgsmacht verder geformaliseerd en uitgebreid, wat uiteindelijk leidde tot hun volledige integratie in 1982.


Camp de Zeist

Componist: F. Dunkler - kapelmeester stafmuziek van het regiment Grenadiers en Jagers, latere Koninklijke Militaire Kapel

Gecomponeerd in 1853

Titel: Camp de Zeist, galop militaire

Na de Franse tijd werd in 1818 een terrein bij Soesterberg ingericht voor militaire oefeningen. In de zomermaanden verrezen hier tentenkampen waar soldaten tijdelijk verbleven. Dit kamp, geïnspireerd op het Franse Camp d’Utrecht uit 1804, stond aanvankelijk bekend als het Kampveld bij Zeist. Op 4 september 1853 kreeg het officieel de naam "Kamp bij Zeist", later in de volksmond verbasterd tot "Kamp van Zeist", hoewel slechts een klein deel daadwerkelijk op Zeister grondgebied lag.

Het kamp was ongeveer vier kilometer lang en gemiddeld zevenhonderd meter breed. Er werden vierentwintig waterputten gegraven, één voor elk bataljon. Op het kamp werden troepen samengebracht die normaal verspreid waren over kleine garnizoenen om te trainen. Tijdens de oefeningen vonden uiteenlopende activiteiten plaats, zoals marsen, schietoefeningen en manoeuvres. Kamp Zeist fungeerde als ontmoetingsplek voor verschillende regimenten en bevorderde de samenwerking binnen het leger. Hoogtepunt was het jaarlijkse defilé tijdens het koninklijk bezoek en de viering van de verjaardag van de koning.


Souvenir du Camp de Zeist

Componist: F. Dunkler Sr - kapelmeester stafmuziek van het regiment Grenadiers en Jagers, latere Koninklijke Militaire Kapel

Titel: Souvenir du Camp de Zeist


Huldigingsmarsch

Componist: D.F. Bandel - saxofonist en tijdelijk kapelmeester Koninklijke Militaire Kapel van het regiment Grenadiers en Jagers

Titel: Huldigingsmarsch, Marche d'hommage

Gecomponeerd tussen 1905-1933 

 

Bandel trad in 1905 als saxofonist toe tot de Koninklijke Militaire Kapel. Later werd hij benoemd tot onderkapelmeester. Na het pensioen van kapelmeester N.A. Bouwman in 1920 nam Bandel tijdelijk diens functie waar, totdat C.L. Walther Boer binnen enkele maanden als opvolger werd aangesteld.


Bronbeek defileermars

Componist: F. Dunkler Jr. - kapelmeester van de Stafmuziek van het Regiment Grenadiers en Jagers (1849-1878)


Korpslied van het V.L.K. Luchtwachtdienst 

Componist: G.R.R. Jagers

Titel: Korpslied van het V.L.K. Luchtwachtdienst

Tekst: Melis Stoke

 


Marslied 7 december

1. Wij werden geroepen van huis en haard,
 te dienen ons volk en ons land.
 Wij zijn jong en krachtig, vol moed onvervaard,
 en houden ons woord steeds gestand.

Refrein: Pak aan dan, o jongens, ons volk ziet ons aan,
 verwacht dat wij doen ons plicht.
 Zeven December, dat is onze naam,
 vooruit, want de taak is niet licht;
 De naam van ons corps, voor d´eer van ons land,
 Zeven december, dat is onze band.

 

2. Wij werken voor vrede, voor veiligheid en recht,
 en helpen een volk uit de nood.
 Begrippen waar iedere jongen voor vecht,
 en waar Neerlands kracht uit ontsproot.

Refrein: Pak aan dan, o jongens, ons volk ziet ons aan,
 verwacht dat wij doen ons plicht.
 Zeven December, dat is onze naam,
 vooruit, want de taak is niet licht;
 De naam van ons corps, voor d´eer van ons land,
 Zeven december, dat is onze band.

Componist: sergeant Gerard Dentener en later op muziek gezet door 1e luitenant Joop Laro - Inspecteur Militaire Muziek Krijgsmacht

Titel: Wij werden geroepen

3. Eens wappert voor vrede het rood, wit en blauw,
 te land in de lucht en ter zee.
 Wij kunnen dan juichen, en weten: onze trouw,
 bracht Nederland ook weer vree!

Refrein: Pak aan dan, o jongens, ons volk ziet ons aan,
 verwacht dat wij doen ons plicht.
 Zeven December, dat is onze naam,
 vooruit, want de taak is niet licht;
 De naam van ons corps, voor d´eer van ons land,
 Zeven december, dat is onze band.


Luitenant-Generaal Snijders-Marsch

Componist: P.A. Stenz - kapelmeester stafmuziek 6e Regiment Infanterie Breda, nu Regiment Limburgse Jagers

Opgedragen aan Zijne Excellentie Luitenant-Generaal W.F.G. Snijders, inspecteur der infanterie.

Luitenant-kolonel Cornelis Jacobus Snijders had een belangrijke rol als inspecteur der infanterie, een functie die hij bekleedde voordat hij uiteindelijk opperbevelhebber werd tijdens de Eerste Wereldoorlog. Zijn tijd als inspecteur der infanterie viel in een periode waarin het Nederlandse leger zich aanpaste aan moderne ontwikkelingen in oorlogvoering, hoewel Nederland tijdens deze jaren niet actief betrokken was bij grote oorlogen.

Als inspecteur der infanterie was hij verantwoordelijk voor het toezicht op de infanterietroepen, de kern van het Nederlandse leger. Deze functie omvatte het verbeteren van de opleiding, het toezicht houden op tactieken en strategieën, en het verzekeren van de algehele paraatheid van de infanterie-eenheden. De inspecteur der infanterie speelde een cruciale rol in de modernisering van de troepen, vooral in het licht van de veranderingen in oorlogvoeringstechnologie en tactieken in de vroege 20e eeuw.

Snijders’ werkzaamheden als inspecteur der infanterie maakten hem hoogstwaarschijnlijk een belangrijke invloedrijke figuur, wat ertoe kan hebben geleid dat een mars aan hem werd opgedragen. Zijn werk zou de infanterie hebben voorbereid op de uitdagingen die Nederland zou kunnen tegenkomen, hoewel het land uiteindelijk tijdens de Eerste Wereldoorlog neutraal bleef.


Generaal Snijders Marschlied

Componist: Gerrit van Weezel

Titel: Generaal Snijders Marschlied

Soldaten Marschlied 1914-1915

 

Aan Zijne Excellentie opgedragen en met diens hooge toestemming in den handel gebracht blijkens achterstaand schrijven.

Het lied is opgedragen aan "Zijne Excellentie," wat suggereert dat het gericht is aan deze opperbevelhebber Generaal Snijders

Cornelis Jacobus Snijders (1852-1939) was een Nederlandse generaal die tijdens de Eerste Wereldoorlog de opperbevelhebber van het Nederlandse leger was. In de jaren vóór zijn aanstelling als opperbevelhebber diende hij onder andere als officier bij de artillerie en inspecteur der infanterie. Na een lange loopbaan, waarin hij verschillende hoge functies bekleedde, werd hij in 1914 benoemd tot opperbevelhebber van het Nederlandse leger. In die rol was hij verantwoordelijk voor de algehele mobilisatie en de defensieve voorbereidingen van Nederland tijdens de Eerste Wereldoorlog.


Hulde aan Generaal Winkelman

Componist: Marjora

Titel: Hulde aan Generaal Winkelman

Gecomponeerd na 1940.

Generaal Henri Winkelman (1876–1952) was tijdens de Duitse inval in mei 1940 opperbevelhebber van de Nederlandse strijdkrachten. Hij speelde een cruciale rol in de verdediging van Nederland tijdens de Slag om Nederland in de Tweede Wereldoorlog.

Winkelman begon zijn militaire carrière aan de Koninklijke Militaire Academie en bekleedde daarna diverse functies binnen de Nederlandse krijgsmacht. In 1934 werd hij benoemd tot luitenant-generaal. Hoewel hij in 1938 met pensioen ging, werd hij in 1939 teruggeroepen vanwege de toenemende dreiging van een Duitse invasie.

Op 10 mei 1940 viel Duitsland Nederland binnen. Winkelman stond voor de zware taak om het slecht uitgeruste Nederlandse leger te leiden tegen de moderne Wehrmacht. Ondanks hevige weerstand in onder andere Rotterdam en langs de Grebbelinie werd Nederland na het bombardement op Rotterdam op 14 mei gedwongen tot capitulatie.

Op 15 mei 1940 tekende Winkelman namens Nederland de overgave in Rijsoord, bij Rotterdam. Met deze beslissing wilde hij verdere vernietiging en burgerslachtoffers voorkomen. Na de capitulatie bleef hij aanvankelijk in Nederland, waar hij zich kritisch uitliet over de Duitse bezetting. In 1940 werd hij door de bezetter gevangengenomen en naar Duitsland overgebracht. Daar bleef hij tot het einde van de oorlog in krijgsgevangenschap.

Na zijn vrijlating keerde Winkelman terug naar Nederland, waar hij een teruggetrokken leven leidde tot zijn overlijden in 1952.


Overste Mazel Mars

Componist: Onbekend

 

Luitenant-kolonel J.M. Mazel

Aanstellingsdatum: 3 augustus 1914

Dienstvak: Ranglijst der Officieren van het Wapen der Infanterie

Onderscheiding: Ridder in de Orde van Oranje-Nassau
Onderscheidingsteken voor Eervolle Langdurige Dienst als officier 
Officier in de Orde van Leopold II (België)
Ridder in de Orde van het Legioen van Eer (Frankrijk)


Kolonel Boellaard Marsch

Componist: Jan Roelof van der Glas

 

De Kolonel Boellaard Mars is een mars die waarschijnlijk vernoemd is naar Willem Hendrik Cornelius Boellaard (1853-1935). Deze Nederlandse kolonel organiseerde in 1891 en in 1910 en 1911 diverse militaire taptoes en (muziek)feesten. Boellaard was de vader van Pim Boellaard, een verzetsheld uit de Tweede Wereldoorlog.

Opname of bladmuziek nog niet gevonden.


Groep De Nes Marsch

Componist: Gerard A. Goldschmeding

Titel: Groep De Nes Marsch

Opgedragen aan Den Heer Luitenant-Kolonel J.C. Sommer

Leden van het militaire strijkorkest Groep "De Nes" in 1915.

Het militair Strijkorkest Groep "De Nes" bestond uit dienstplichtig militairen en gaf begin 20e eeuw wekelijks uitvoeringen op verschillende forten, behorend onder de Groep "De Nes", mits de dienst zulks toelaat. De leden van dit strijkje beijveren zich mede een aangename stemming te onderhouden bij de militairen van hun Groep, welke onder bevel staat van Luitenant-Kolonel J.C. Sommer. 


Verenigingsmarsen

Veteranenmars

Componist: Geert Flik

Gecomponeerd in de jaren '90.


B.N.M.O.-Mars

Componist: J.P. Laro - Inspecteur Militaire Muziek Krijgsmacht

Mars voor de Bond voor Nederlandse Militaire Oorlogs- en Dienstslachtoffers


Ons Leger

Componist: W.F. Breman

Titel: Ons Leger

Gecomponeerd in 191?

Uitgave der Ned. Vereeniging "Ons Leger"

 

Tijdens de Eerste Wereldoorlog diende Willem Frederik Breman in Friesland. Gedurende deze periode van onzekerheid en spanning in Nederland vond hij een manier om de zinnen van zijn medesoldaten te verzetten. Met zijn muzikale talenten wist hij de avonden voor de manschappen te verlichten, vooral tijdens zijn tijd in Bergen op Zoom. Daar begeleidde hij de beroemde chansonnière Jean-Louis Pisuisse, die met zijn optredens de soldaten een hart onder de riem stak. Hier schreef Breman ook zijn mars "Ons Leger". 

Deze mars is geschreven voor de Nederlandse Vereeniging "Ons Leger", tegenwoordig de Koninklijke Nederlandse Vereniging Ons Leger. Deze is opgericht in 1912 en benadrukt waar het ook maar kan dat we een krijgsmacht nodig hebben met gemotiveerd personeel en met de juiste uitrusting om het eigen grondgebied en dat van alle NAVO-partners te beschermen en de rechtsorde en stabiliteit de wereld te bevorderen.


Ons Leger

Componist: J.P. Laro - Inspecteur Militaire Muziek Krijgsmacht

Titel: Ons Leger

 

Deze mars is geschreven voor de Nederlandse Vereeniging "Ons Leger", tegenwoordig de Koninklijke Nederlandse Vereniging Ons Leger. 


Vóór 1814, marsen van het Staatse Leger

Marsch van de erfprins

Titel: Marsch van de erfprins

Componist: Johann Gabriel Meder

Gecomponeerd voor:  les deux régiments: Orange‑Nassau & le Prince Héréditaire en garnison à Amsterdam; de twee regimenten: Oranje-Nassau en de Erfprins, gelegerd in Amsterdam.

Gecomponeerd in 1794.

Oorspronkelijk geschreven voor 2 klarinetten, 2 hoorns en een fagot.

De zes marsen van componist J.G. Meder uit circa 1794 zijn opgedragen aan de garnizoensregimenten Oranje-Nassau en Le Prince Héréditaire, die in Amsterdam gelegerd waren. De marsen ontstonden in een periode van grote onrust, toen de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden zich verdedigde tegen de oprukkende Franse revolutionaire legers. Erfprins Willem Frederik, later koning Willem I, was erekolonel van het regiment Le Prince Héréditaire. 


Marsch nr. 2

Titel: Marsch nr. 2

Componist: Johann Gabriel Meder

Gecomponeerd voor:  les deux régiments: Orange‑Nassau & le Prince Héréditaire en garnison à Amsterdam; de twee regimenten: Oranje-Nassau en de Erfprins, gelegerd in Amsterdam.

Gecomponeerd in 1794.

Oorspronkelijk geschreven voor 2 klarinetten, 2 hoorns en een fagot.

In 1794 was de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden verwikkeld in een crisis. De Franse revolutionaire legers rukten vanuit het zuiden snel op en brachten grote militaire druk teweeg. Tegelijkertijd zorgden binnenlandse spanningen tussen patriotten, die meer democratische hervormingen wilden, en orangisten, die de macht van de stadhouder wilden behouden, voor politieke onrust. Amsterdam, als belangrijke handels- en bestuursstad, was een strategisch knooppunt waar het garnizoensleger een dubbele taak had: het verdedigen van de stad tegen een mogelijke Franse aanval en het handhaven van de orde binnen de eigen grenzen. De garnizoensregimenten Oranje-Nassau en Le Prince Héréditaire waren cruciaal in deze periode van onzekerheid en politieke verdeeldheid.


Marsch van Prins Eugenius

Componist: Onbekend

Prins Eugenius van Savoye had een complexe relatie met Nederland. Hij kan worden beschouwd als een bondgenoot van de Republiek in zijn strijd tegen de gemeenschappelijke vijand, Frankrijk, vooral tijdens de Spaanse Successieoorlog. Samen met de Engelse hertog van Marlborough speelde Eugenius een belangrijke rol in de militaire samenwerking tussen de Habsburgse monarchie, Engeland, en de Nederlandse Republiek, met als doel de Franse expansie onder Lodewijk XIV te stoppen.

Eugenius was dus een bondgenoot van de Nederlanden in deze oorlog, vooral gezien hun gedeelde belangen in het behouden van de balans van macht in Europa. Met name tijdens veldslagen zoals de Slag bij Blenheim (1704) vocht hij aan de zijde van de Republiek tegen de Fransen. Hij was echter niet altijd direct betrokken bij de Nederlanden, aangezien hij ook verantwoordelijk was voor het Habsburgse leger in andere delen van Europa, zoals in Hongarije tegen de Turken.

Zijn rol als gouverneur van de Oostenrijkse Nederlanden vanaf 1713 was meer symbolisch dan actief, omdat hij het bestuur grotendeels aan anderen overliet. Zijn benoeming tot gouverneur was een erkenning voor zijn militaire verdiensten, maar zijn invloed op Nederland bleef beperkt tot de gezamenlijke oorlogsinspanningen tegen Frankrijk.

Deze mars was in gebruik bij het Nederlandsche leger tijdens de Spaanse successie-oorlog 1702-1713.


Marsch van Prins Eugenius II

Componist: Onbekend

Titel: Tweede Marsch van Prins Eugenius

Deze mars was in gebruik bij het Nederlandsche leger tijdens de Spaanse successie-oorlog 1702-1713.


Marsch van Marlborough

Diverse bronnen schrijven de mars toe aan Anton Tischler, die van 1841 tm 1891 kapelmeester was van het Oostenrijkse 19e Infanterieregiment. Echter was deze mars al in gebruik bij het Nederlandse leger tijdens de Spaanse Successieoorlog (1701-1714), wat betekent dat de mars veel ouder is dan kapelmeester Anton Tischler . De verwarring kan voortkomen uit het feit dat Tischler wellicht een nieuwe bewerking of versie van de mars heeft geschreven, maar niet de oorspronkelijke componist is.

De mars is opgedragen aan John Churchill, hertog van Marlborough, een van de meest vooraanstaande militaire leiders van het begin van de 18e eeuw. Marlborough verwierf internationale faam door zijn militaire strategieën tijdens de Spaanse Successieoorlog (1701–1714), waarin hij de geallieerde troepen van Engeland, de Nederlandse Republiek (met generaal Menno van Coehoorn) en het Habsburgse Rijk naar enkele doorslaggevende overwinningen leidde. Hij stond aan het hoofd van de gezamenlijke strijdkrachten en voerde grote veldslagen op het Europese vasteland, zoals de Slag bij Blenheim (1704), de Slag bij Ramillies (1706), de Slag bij Oudenaarde (1708) en de Slag bij Malplaquet (1709), waarbij hij de Franse troepen onder leiding van Lodewijk XIV zware nederlagen toebracht. Deze veldtochten waren cruciaal voor het keren van de Franse expansie en versterkten de alliantie tussen de betrokken mogendheden, waarmee ze een belangrijk hoofdstuk in de Europese geschiedenis schreven.

De mars bevat het lied "Marlborough s'en va-t-en guerre," dat ontstond tijdens de Spaanse Successieoorlog, toen Marlborough een sleutelrol speelde in de militaire conflicten. Dit deuntje, dat al snel populair werd, vooral in Frankrijk, zou later evolueren tot de welbekende melodie van "For He's a Jolly Good Fellow."

Deze mars was in gebruik bij het Nederlandsche leger tijdens de Spaanse successie-oorlog 1702-1713.


Marsch van Oxenstierna

Componist: Onbekend

Titel: Marsch van Oxenstierna

Axel Oxenstierna (1583-1654) was een Zweedse staatsman die een belangrijke rol speelde in de Dertigjarige Oorlog (1618-1648) en in de diplomatieke betrekkingen tussen Zweden en andere Europese landen, waaronder de Nederlandse Republiek. Hij had zelf geen directe betrokkenheid bij het Nederlandse leger, maar hij stond bekend als een briljant strateeg en staatsman, wiens leiderschap had geholpen om een machtige speler te worden in Europa. Zijn bestuurlijke hervormingen en diplomatieke successen maakten hem een bewonderd figuur, ook buiten Zweden. Daarnaast waren Zweden en de Nederlandse Republiek bondgenoten in hun strijd tegen de Habsburgse overheersing in Europa tijdens de Dertigjarige Oorlog. Oxenstierna was als kanselier van Zweden de architect van het Zweedse buitenlandse beleid en onderhield nauwe diplomatieke banden met Nederland. Dit bondgenootschap kan hebben bijgedragen aan wederzijds respect.

Deze mars was in gebruik bij het Nederlandsche leger tijdens de Spaanse successie-oorlog 1702-1713.